Hvor mange skridt tager vi om dagen?

Skridt om dagen

Alt er jo relativt når det kommer til danskernes motionsvaner og daglige antal skridt.

Dette variere meget efter arbejdsform, hvor vi må formode at en håndværker tager flere daglige skridt, end en kontormedarbejder.

54% af voksne danskere går mindst 10.000 skridt om dagen i følge DTU fødevareinstitut.

10.000 skridt om dagen svare til ca. 5 – 7km afhængig af skridtlængde.

Hertil kommer vores pointe fra før, om at det kan variere rigtig meget, da din daglige beskæftigelse spiller en stor rolle.

Men hvor mange skridt anbefales det at tage om dagen?

Det at få gået en masse skridt i løbet af dagen er både godt for dine knogler og dit generelle sundheds niveau, samtidig er det med til at øge din kalorieforbrænder over hele dagen, som kan være behjælpelig med et eventuelt vægttab.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man som minimum går 10.000 skridt om dagen, og at børn skal have 12.000 skridt. De 10.000 skridt er den anbefalede basale daglige motion.
10.000 skridt svare til 100 minutters rolig gang eller 75 minutters hurtig gang.

Husk dog på at din daglige kalorieforbrænding skal være højere end dit kalorieindtag, så du dermed ligger i kalorieunderskud, hvis målet er at tabe dig.

10 grunde til at gå flere turer (tage flere skridt)

  1. Et højt dagligt/ugentligt gennemsnit af skridt øger din forbrænding markant og du vil derfor have nemmere ved, at reducere din vægt eller bibeholde den.

  2. Du skal ikke sætte dig selv op til en hård træning, men blot ud og tage sko og jakke på. Barrieren ved fysisk aktivitet er derfor ikke lige så stor, som fx. ved en tur i træningscenter.

  3. En af de eneste aktiviteter hvor du ikke behøver et bad bagefter.

  4. Det er en fleksibel aktivitet. Du kan gå en tur, før, under og efter arbejdet. Walk-and-talk møder. Når du skal snakke i tlf. eller en frokostpause.

  5. En gåtur kan fungere som et godt pusterum. Et lille mentalt break i en måske ellers travl hverdag. Få lidt luft til hovedet og til tankerne. Måske det endda kan være med til at du træffer bedre beslutninger.

  6. Du kan gøre dine gåture til en social ting. Især i disse corona tider. En lang gåtur føles lige pludselig kort når du er i godt selskab og tiden kan derfor flyve forbi.

  7. Du kan opnå en succes følelse, ved at nå målet om fx. 10.000 skridt om dagen. Det er en forholdsvis nem måde at få succes følelser på.

  8. At tage en del skridt om dagen er med til at øge din sundhed.

  9. Du kan lytte til lydbøger, radio og podcast. Altså en måde at blive klogere eller mere velinformeret på. Mens du øger dit sundheds niveau.

  10. Man kan altid bruge en gåtur til at udforske nye steder, byer, skove, mm.

Dette er bare nogle af fordelene og måderne du kan bruge gåture på.

Hvis du vil bruge gåture eller daglige skridt til at øge din kalorieforbrænding, for at komme i et kalorieunderskud og derfor tabe dig. Kunne det måske være en ide for dig at læse denne artikel om netop kalorieunderskud.