Løbe eller gå?

Skal du gå eller løbe

Er det bedst at løbe eller at gå?

Svaret på dette spørgsmål kan betyde forskellen mellem dit liv og din død. Dette er et af de mest almindelige spørgsmål, og det er svært, fordi der er så mange faktorer at overveje, f.eks. Hvor langt du vil gå eller løbe, hvilken slags terræn du vil befinde dig på, hvor du planlægger at gå eller løbe af sikkerhedsmæssige årsager. Der er mange faktorer, der påvirker din beslutning, så prøv at analysere dem alle, inden du træffer dit valg. Fordi dette spørgsmål er så praktisk og let at besvare, giver jeg dig et par muligheder og ser, hvilken der lyder bedre.

Efter at have gået 8-10 km kan du være klar til at hvile, hvis det er tid til en pause, eller endda gå hjem, hvis du ikke har det godt eller stærkt. Det er sikrere at gå end at løbe, for hvis du løber, og du føler, at dine ben giver efter, vil du falde og skade dig selv. Når du går, er dine benmuskler mere afslappede og kan klare stresset bedre, end hvis du løb. Prøv at gå en længere gåtur i den nærmeste fremtid, så gåtur bliver mere en vane, og derefter måske begynde at løbe, når du har vænnet dig til det (måske 3-4 gange).

  1. Løb

Det er hurtigere end at gå, og du kan komme hurtigere til din destination, men du bliver også lettere træt. Når du løber, trækker dine benmuskler sig sammen hele tiden, så de bliver meget hurtigere trætte end når du går. Et andet problem er, at hvis du løber, og dine ben giver efter, kan du skade dig selv alvorligt eller endda dø, hvis du falder foran en bil eller en anden genstand, der bevæger sig hurtigt. Hvis dette sker på en bjergvej eller et andet farligt sted, ville det være meget svært at finde hjælp.

Så hvad er bedst?

En tæt sammenligning mellem de to populære aktiviteter. Af: Monique Humbert 06/08/2015

Løb og gang er begge gode øvelser, men hvad er bedre for dig? Det er ikke altid let at træffe beslutningen, fordi der er mange faktorer, der spiller ind. En af dem er tilbagelagt afstand og rejsehastighed. Hvis du ønsker at tilbagelægge en stor afstand på kortere tid, vil løb være din bedste chance. Men hvis du kun er interesseret i at gå og se seværdighederne, så er gåning sandsynligvis din bedste mulighed.

Når du løber, forbrænder du omkring 600 kalorier i timen, i modsætning til 300 kalorier, der forbrændes i timen, når du går. Det betyder, at hvis dit mål er at tabe dig, kan løb være det bedre valg. Men husk på, at for at forbrænde 600 kalorier i timen skal du løbe i mindst 10 minutter, så sørg for at medregne det i din beslutning.

Hvis du er nybegynder, er det lettere at gå. Du kan starte med kun et par gåture og bygge op til løb i sidste ende. Løb kræver mere styrke og udholdenhed, når du skrider frem, hvorimod det er lettere at lære at gå. Med løb kan du opleve, at du har brug for mere udstyr af sikkerhedsmæssige årsager, såsom rigtige løbesko, en god jakke eller svedtransporterende bukser. Når man går, er der virkelig ikke brug for meget udstyr.

Risici ved løb:

Hvis du er nybegynder, kan du opleve, at løb er mere belastende for leddene. Langdistanceløb lægger stor belastning på ankler, knæ og hofter. Når du løber, lægger du hele din vægt på et lem, og det kan lægge et stort pres på dit knæleddet over en lang periode. Hvis du oplever smerter, når du går eller løber, kan det være bedst at stoppe og søge lægehjælp i stedet for at fortsætte med aktiviteten.

Konklusion

Der er som der står ovenfor en masse fakta der kommer i spil.

Heriblandt den efterforbrænding der sker ved at få pulsen højt op. Altså i hvor lang tid efter din aktivitet, kroppen stadig forbrænder kalorier. Her vil det som oftest være løb der har den længste efterforbrænding.

Når det så er sagt. Så er forskellen på løb og gang faktisk ikke særlig stor og du bør derfor gøre det du bedst kan lide og det der faktisk får dig i gang og holder dig kontinuerligt igang.

Så rigtig god tur!!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.