Sådan forbedre du din badmintontræning

Badminton

Badminton er en sport som på den ene side er ganske simpel og let for mange at komme i gang med, men på den anden side svær at mestre, da det er en sport der trækker på mange teknikker og færdigheder. For at blive en god badmintonspiller, er det altså ikke nok at kunne slå hårdt og ramme bolden. Skuddet skal også være præcis, ligesom at også dine løb, kondition, placeringer og taktiske evner bliver udfordret til badmintontræning. Her er nogle bud på, hvordan du bliver endnu bedre til badminton. 

Vælg det rette udstyr

Udstyret er selvfølgeligt intet værd, hvis der ikke er nogen til at betjene det. Alligevel gør det rette udstyr dog underværker for den øvede badmintonspiller – særligt hvad angår badmintonketcher og badminton sko. Hvad skoene angår, bør du især være opmærksom på at vælge en model som sidder fast stram rundt om din fod, og hvor du let og elegant kan lave tempo- og retningsskifter uden at riskere at glide og falde om. Hvad ketcheren angår, bør du være opmærksom på bredden af både ketcherens hoved (det vil sige der, hvor strengene sidder på), da dette er afgørende for, om du vælger en ketcher med høj præcision og skudkraft eller en ketcher der er nem at ramme med.

Træn fysikken

Mange badmintonkampe bliver afgjort på fysikken. En kamp består nemlig af mange spring og accelerationer, små tempo- og retningsskifter, som kan få pulsen hos selv den mest garvede spiller højt op. Netop denne fysik kan du med fordel derfor træne også uden for badmintonhallen. Dette kan du gøre gennem løbs- og intervaltræning, spinning, steptræning og meget mere, hvor det vigtige er, at du træner din stamina, udholdenhed og kontrol ved høj puls. Træningsøvelsen vil komme dig til gode i slutningen af dine lange og hårde kampe, hvor du pludseligt har nogle ekstra procenter at trække på, når din modstander går kold. 

Gentag, gentag og gentag

De dygtige badmintonspillere har øvet de samme slag tusindvis af gange. Når et slag eller en teknik er mestret, skal du nemlig ikke sætte dig tilfreds med dette, men i stedet forsøge at overgå dine tidligere test ved at lave de samme gentagelser både hurtigere, bedre og mere præcis. Kun ved gentage og sætte dig mål for dine forbedringer, kan du udvikle og forbedre dine samlede præstationer, som du vil få stor gavn af i kampsituationer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.