Sådan laver du den perfekte armbøjning/Push-up

Armbøjninger

Armbøjningen er en rigtig god øvelse for overkroppen, hvis du altså laver den rigtigt. Læs her, hvordan du laver gode og sikre armbøjninger.

Push-ups/Armbøjninger

Armbøjningen er super øvelse til din overkrop, fordi du bruger din egen kropsvægt til at tone og styrke musklerne i arme, bryst og skuldre. Men snyder du undervejs ved at tage vægten fra armene, får du ikke maksimalt udbytte af dine bestræbelser, og du risikerer at få ondt i dine skuldre eller håndled.

Derfor er armbøjning en god øvelse

  • Træner dine triceps, som sidder bag på overarmen.
  • Styrker dit bryst og din core muskulatur.
  • Er med til at stabiliserer dit skulderled og den øvre del af ryggen.

Armbøjninger styrker hovedsageligt musklerne i

  • Dine arme
  • Dit bryst
  • Dine skuldre

Sådan laver du den perfekte armbøjning

Se billede i toppen, for inspiration.

  1. Læg dig på maven med strakte arme og tåspidserne i gulvet, så kroppen danner en vandret linje fra dine fødder og op til din nakke. Spænd op i mave og baller. 
  2. Bøj i albueleddet, så overkroppen langsomt nærmer sig underlaget, men uden at røre. Pres herefter eksplosivt fra mod gulvet, så du kommer tilbage til startpositionen.

OBS: Hold dine albuer indtil kroppen, for at sikre at øvelsen ikke går ind og påvirker dine skuldre på en negativ måde.

Husk dette, når du udfører en armbøjning

  • Du skal være stiv som et bræt
    Spænd op i kroppen, så der er en ret linje fra fødder til nakke.

  • Hold din hoften i ro
    Undlad at bruge din underkrop til at løfte dig op. Husk på, at det er armene, der skal gøre arbejdet.

  • Skån dine håndled
    Undlad at knække for meget i håndleddene. Knyt eventuelt hænderne om to håndvægte i gulvet, hvis du oplever håndledssmerter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.